CBD Japan... naderende ontknoping - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Gernant Magnin - WaarBenJij.nu CBD Japan... naderende ontknoping - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Gernant Magnin - WaarBenJij.nu

CBD Japan... naderende ontknoping

Door: wnfgernant

Blijf op de hoogte en volg Gernant

28 Oktober 2010 | Japan, Nagoya

Dit is fascinerend, zo'n wereldvergadering. Na twee jaar van voorbereiding worden ingewikkelde zaken, zoals de rol van natuurbehoud met betrekking tot klimaatverandering en voedselvoorziening, eerst door een klein leger experts besproken hier en vertaald in CBD-taal. Dan wordt gekeken hoe de meningen van de landen en regio’s zich verhouden. Al dit onderhandelen vindt plaats in twee plenaire vergaderingen, die weer worden ingefluisterd door twee werkgroep vergaderingen die weer gevoed worden door talloze contactgroepen, enzovoorts. Om de juiste mensen in de juiste vergaderingen te hebben heb je nogal wat mensen nodig..... inderdaad lopen hier een man/vrouw of 60 van WWF rond, en dat lijkt zelfs niet genoeg. Een typische werkdag hier begint om 7 uur en eindigt rond 23 uur, en ik ben blij dat onze WWF collega's hier zo goed hun werk hebben gedaan de laatste tien dagen.

Als de kaarten min of meer geschud zijn komen de topbazen, meestal ministers, die knopen gaan doorhakken. U begrijpt dat tegen de tijd dat de ministers (er zijn hier 120 van aangekomen de laatste twee dagen) zich erover gaan buigen de zaken akelig politiek gaan worden. Biodiversiteit en natuur worden dan een van de vele schaakstukken. Juist dan is het cruciaal voor WWF om alert en betrokken te zijn, want natuur laat zich niet behandelen als schaakstuk, vinden we.

Eergisteren was een slechte dag, gisteren was redelijk, en vandaag is er hoop dat er een goed besluit uit gaat rollen.

Opmerkelijk is het feit dat een aantal landen zich meer gaat roeren bij dit soort gelegenheden. Brazilie is leidinggevend geweest, op een meestal positieve manier, om de 'zuidelijke' landen (waar 80% van de biodiversiteit zich bevindt) aan te voeren om meer input te leveren in het CBD proces en dus ook meer te verwachten. Ik vind dat een goede ontwikkeling en vindt het vreemd dat ook in de Nederlandse pers Brazilie wordt neergezet als een spelbreker en lastpak. Dat is niet terecht. Het verlangen om ook te kunnen profiteren van het gebruik in een medicijn van natuurlijke stoffen uit een tropisch regenwoud, bijvoorbeeld, lijkt niet meer dan een logisch basisrecht. Als dat resulteert in een verhoogde prijs van 2 cent per pilletje, dat is dan pech zeggen velen, vooropgesteld dat in ruil daarvoor het land waar de stof vandaan komt haar best doet om dat tropisch woud te beschermen. Voor wat hoort wat.

Vanmiddag de uiteindelijke versie van de besluiten. De veronderstelling is dat de politieke leiders een goede deal willen hier, na het falen van de klimaatonderhandelingen in Kopenhagen.
Het gerucht gaat dat Hilary Clinton vanmiddag aankomt om het belang van succes tijdens deze bijeenkomst te onderstrepen. In dat kader komen we er als Nederland helaas wat bekaaid af, want we hebben een hardwerkende delegatie maar geen minister hier en dat is jammer. In het verleden waren de Nederlandse ambtenaren degenen die het initiatief namen en het front aanvoerden maar die geuzenmentaliteit wordt niet meer ondersteunt en is dus absent.

Ik houd u op de hoogte.

• 28 Oktober 2010 - 07:45

Sharon:

Hoi Gernant,

Wat een lange dagen maken ze daar zeg. Van 7 tot 23 uur, pff!

Hoop dat er goede besluiten genomen zijn, dus houdt ons op de hoogte!

Groetjes,
    Sharon