CBD Conventie - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Gernant Magnin - WaarBenJij.nu CBD Conventie - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Gernant Magnin - WaarBenJij.nu

CBD Conventie

Door: wnfgernant

Blijf op de hoogte en volg Gernant

27 Oktober 2010 | Japan, Nagoya

Ik ga hier berichten over wat mogelijk de wereld's grootste bijeenkomst voor de natuur dit jaar: de CBD Conventie die ondertekend is door 193 landen, en dat zijn zo'n beetje alle landen ter wereld. Deze bijeenkomst wordt georganiseerd in Nagoya, Japan.

CBD staat voor Convention on Biological Biodiversity. Het is een enorme conventie die in het teken staat van het behoud van de soortenrijkdom op aarde. Deze conventie vindt eens per twee jaar plaats sinds de Earth Summit in Rio de Janeiro in 1992. De declaratie die de basis vormt voor deze conventie, is toen grotendeels door WWF en IUCN opgesteld.

Deze twee-jaarlijkse vergadering trekt een kleine TIEN DUIZEND mensen aan. Jawel. Het zijn vooral overheids mensen van die 193 landen die meedoen. De Nederlandse delegatie is een man/vrouw of tien sterk en wordt geleidt door Rob van Brouwershaven. Dan zijn er nog allerlei vertegenwoordigers van Wereldbank, Verenigde Naties instellingen, en natuurlijk NGOs.

Deze vergadering duurt meer dan tien dagen in totaal maar ik kom slechts de laatste drie dagen om een frisse bijdrage te leveren aan onze WNF lobby activiteiten hier. U moet weten dat dit een gekkenhuis is, met in het begin onderhandelingen op detailagendas en later eindeloze sessies tussen landen en regios. Afgezien van tientallen formele parallel vergaderingen zijn er ook nog eens een kleine 100 'side-meetings' tijdens de lunches en in de avonden, ja, PER DAG, en dus meer dan duizend side-meetings in totaal.

Ja, een gekkenhuis. Duizenden mensen in tientallen bijeenkomsten op elk moment. Onze WWF legertje hier is meer dan een man of vijftig, en we zijn als WWF sterk aanwezig in bijna alle bijeenkomsten, lopen met alle technische sessies mee en worden gevraagd om onze mening. We hebben ook een duidelijke mening van wat we verwachten van deze bijeenkomst, en we dragen die mening uit.

Nu tijdens de laatste drie dagen zijn er meer dan 120 ministers aangekomen die de resultaten van de afgelopen dagen moeten gaan verzilveren. Deze laatste drie dagen zijn dus het belangrijkst in termen van lobbywerk.

En nu het probleem. Iedereen is het met elkaar eens. De CBD is natuurlijk in redelijk algemene bewoordingen opgeschreven, anders krijg je geen 193 landen om het te ondertekenen, da's logisch. Maar nu, met de doorgaande afbraak van mondiale ecosystemen en nietaflatende verlies van soorten, is de tijd gekomen om ECHTE afspraken te gaan maken, en dan opeens wordt het erg politiek en gaan allerlei andere belangen spelen > we hebben dit ook heel duidelijk gezien tijdens de klimaatonderhandelingen in Kopenhagen.

Op dit moment spreekt de Premier van Japan de goegemeente toe. Kinderen met bloemen doen dansjes en spreken de vergardering toe in 6 verschillende talen. Iedereen is het erover eens dat we maar een wereld hebben, en niemand is TEGEN natuur. Nu kijken of de daad bij het woord gevoegd gaan worden. Volgende keer kom ik terug met nieuws over struikelblokken en een reality-check: is deze vergadering relevant genoeg voor WWF om tientallen mensen naar toe te laten vliegen?